Elektrische auto slim laden

Welk thuislaadpunt past bij jou?
Advies op maat Welk laadpunt bij jou past, hangt af van je laadbehoefte, auto en andere apparaten. Ontdek welk (slim) laadpunt geschikt is voor jou.De verwachting is dat de komende jaren het aantal elektrische auto’s gaat toenemen. Die groei gaat zorgen voor een grotere elektriciteitsvraag. Door elektrische auto’s slim op te laden, kan die groeiende vraag naar stroom worden gespreid en ingezet worden om duurzame energie goed te benutten. Overdag van 9 tot 16 uur en ’s nachts van 21 tot 7 uur is het aandeel van groene stroom groter. Door de auto op die momenten op te laden wordt de stroomvraag verspreidt en het net ontlast.
Slimme laadtips van Misha

Hoe werkt slim laden?
Als je een elektrische auto aan de laadpaal hangt, dan gaat hij meestal direct op maximaal vermogen laden. Met slim laden werkt dat anders: het laadtijdstip en de snelheid worden aangepast aan de stroomprijs, de beschikbaarheid van duurzame energie of de belasting van het net. Als je langzamer laadt gebruik je minder vermogen. Daarmee spreid je de stroomvraag en verlaag je bijvoorbeeld de druk op het net of gebruik je een groter aandeel zelf opgewekte zonnestroom. Zo laad je voordeliger én duurzamer.
Drie voordelen van slim laden

Elektrische auto slim opladen. Wat zijn de voordelen?
De infografic toont het volgende:
Goedkoper Je kunt laden op een moment dat de stroomprijs laag is. Bijvoorbeeld bij daltarief of als je zonnepanelen stroom geven.
Duurzamer Je kunt laden op een moment dat er veel groene stroom beschikbaar is.
Minder belasting stroomnet Stroomvraag kan beter gespreid worden.
Wat heb je nodig voor slim laden?
Voor een slimme laadopstelling thuis, heb je slimme apparaten nodig. Dat kan een laadpaal of elektrische auto zijn. Een slimme laadpaal kan bijvoorbeeld starten met laden op een vooraf aangegeven tijdstip, of als je zonnepanelen stroom leveren.
Er zijn ook slimme laadapps die je de mogelijkheid geven het laden te sturen. Bekende voorbeelden zijn Jedlix en Stekker. De app communiceert dan met de auto of laadpaal om dat aan te sturen. Via zo’n app kun je zelf aangeven wanneer de auto volledig of voldoende opgeladen moet zijn. Zo sta je op het moment dat je de auto weer gaat gebruiken niet met een lege accu. Met bepaalde opstellingen kun je bijvoorbeeld ook aangeven dat de auto zo snel mogelijk 50 procent vol moet worden geladen, maar dat de rest van de batterij slim opgeladen kan worden.
Een andere, vaak dure optie is een Energie Management System (EMS). Dat is een systeem dat zelfstandig, vaak met hulp van slimme rekenprogramma’s, apparaten in huis aan- of uit kan zetten.
Je hebt niet al deze slimme apparaten nodig, maar er moet in ieder geval één apparaat in staat zijn het laden te sturen. Wel moet communicatie binnen de laadopstelling mogelijk zijn, zodat informatie kan worden uitgewisseld.
Slim laden: goedkoper, groener en slimmer
Slim laden biedt voordelen voor je portemonnee, het klimaat en voor de belasting van het stroomnet.
Het is goedkoper, omdat je kunt opladen op momenten dat de stroomprijs laag is, zoals 's nachts of in daluren. Met een dynamisch energiecontract profiteer je zelfs van prijsverschillen per dag of uur. Heb je zonnepanelen? Dan kan de laadpaal ook rekening houden met je eigen opgewekte stroom.
Slim laden is ook duurzamer. Je kiest zelf of je auto oplaadt op momenten met veel groene stroom, of wanneer je zonnepanelen energie leveren. Zo maak je optimaal gebruik van duurzame elektriciteit.
Daarnaast helpt slim laden om het stroomnet minder te belasten. Als alle auto’s tegelijk zouden opladen, stijgt de vraag naar stroom enorm. Door het laden slim te verdelen – bijvoorbeeld 's nachts of op rustige momenten – wordt het net niet overbelast en benutten we energie efficiënter. Kortom: slim laden betekent opladen tegen lagere kosten, met meer groene stroom en op momenten die beter zijn voor het net.
Extra slim: laden met zonnepanelen
Zonnepanelen maken slim laden dubbel slim. Je auto wordt opgeladen met je eigen zonnestroom, waardoor je bespaart op kosten en groener rijdt. Zo benut je je zonnepanelen maximaal en maak je elektrisch rijden nog duurzamer.

Verschillende vormen van slim laden
Er zijn verschillende manieren waarop slim laden kan plaatsvinden.
Je kunt denken aan een laadopstelling waarmee je vooral inspeelt op goedkope of groene stroommomenten. Bijvoorbeeld op het moment dat het daltarief van kracht is of als er vanuit de netbeheerder een signaal komt dat het aandeel groene stroom hoog is. Het is ook mogelijk om in te spelen op prijsschommelingen in de energiemarkten, maar daarvoor heb je een dynamisch energiecontract nodig en een laadpaal die hierop kan inspelen. Op dit moment wordt dit nog niet veel gebruikt.
Dynamic load balancing uitgelegd
Bij dynamic load balancing stemt de laadpaal af op het stroomgebruik in huis. Zijn er veel apparaten tegelijk aan? Dan gaat er minder stroom naar de auto. Is het rustig in huis, dan laadt de auto sneller. Zo voorkom je overbelasting en wordt de beschikbare stroom slim verdeeld.
Je elektrische auto als thuisbatterij
Sommige elektrische auto’s kunnen in combinatie met een speciale laadpaal niet alleen stroom opslaan, maar ook terugsturen naar je huis of naar het stroomnet. Dit wordt bi-directioneel laden genoemd. Dit kan nog niet op grote schaal en er zijn nog maar weinig laadpunten en auto’s die hier nu al helemaal geschikt voor zijn. Kijk nu dus vooral naar manieren om je auto slim op te laden.
De verwachting is wel dat bi-directioneel laden in de toekomst een grotere rol gaat spelen. De belofte is dat elektrische auto’s dan op grotere schaal stroom terug gaan leveren aan het net. En dat ze kunnen functioneren als thuisbatterij en stroom leveren als er in je huis veel elektrische apparaten worden gebruikt. Zo is de capaciteit van een nieuw batterij gemiddeld 60 kWh en verbruikt een gemiddeld huishouden op een dag minder dan 10 kWh.
Zo zou je dan bijvoorbeeld overdag zonnestroom van je zonnepanelen opslaan in de batterij van de auto en deze stroom ’s avonds inzetten wanneer de verlichting, inductiekookplaat of televisie aan gaat. De accu van de auto kun je dan ‘s nachts of later in de week op een gunstig moment weer opladen. Dat kan niet alleen zorgen voor een lagere energierekening, maar dat kan ook zorgen voor het beter benutten van groene stroom.
Veelgestelde vragen over slim laden
Anderen keken ook naar
Opladen elektrische auto
Een elektrische auto heeft een accu (batterij) die je moet opladen. Dat doe je aan een laadpaal thuis of op straat. Als het nodig is, kun je onderweg snel...
Alles over de elektrische auto
Stiller rijden, minder uitstoot en voorbereid op morgen: dat is de elektrische auto. Over zijn hele leven stoot hij ruim 60% minder CO2 uit dan een benzineauto....
Salderingsregeling voor zonnepanelen
Zonnestroom die je zelf niet verbruikt, lever je aan het elektriciteitsnet. Je kunt die wegstrepen tegen de stroom die je op andere momenten van het net...