Elektrische fiets

Speed pedelec

Elektrische fiets of... Woon je ver van je werk, maar wil je toch fietsend naar je werkplek? Met een speed pedelec kun je tot 45 km per uur en leg je makkelijk grote afstanden af. Lees meer
Altijd wind mee én veel beter voor het klimaat dan de auto. De elektrische fiets is een snel, milieuvriendelijk en goedkoop alternatief voor korte autoritten. Ideaal als het op de gewone fiets te ver is naar de supermarkt of je werk.

Voor veel korte ritjes wordt in Nederland nog altijd de auto gepakt. Als je voor de elektrische fiets kiest, dan stoot je per kilometer 60 keer minder CO2 uit dan een benzineauto. En ook 20 keer minder dan een elektrische auto. Een flinke besparing dus. Een elektrische fiets is bovendien veel goedkoper in aanschaf en gebruik dan de auto.

4 tips voor de elektrische fiets

  1. 01

    Let bij de aankoop van je elektrische fiets op hoe ver je met een accu kunt fietsen. De accu raakt sneller leeg bij tegenwind, hellingen en koud weer. 

  2. 02

    Begin met fietsen in een lage versnelling en schakel pas als je op snelheid bent door naar een hogere versnelling. Dan rij je zuiniger en maak je meer kilometers op een volle accu.

  3. 03

    Zet de accu van de fiets regelmatig aan de oplader. Bewaar de accu het liefst bij kamertemperatuur. Laden duurt meestal 2 tot 8 uur, afhankelijk van hoe leeg je accu is. Het beste voor de levensduur van de accu is als deze is opgeladen tussen de 20 en 80 procent. Het is beter om de accu niet helemaal leeg te laten gaan.

  4. 04

    Doe je je elektrische fiets weg en kun je hem niet tweedehands verkopen of inruilen? Lever de accu dan apart in zodat hij gerecycled kan worden.

Kosten en besparing e-bike

Een elektrische fiets kost gemiddeld ruim 2.000 en is daarmee veel goedkoper dan een auto. In gebruik zijn elektrische fietsen veel voordeliger dan de auto omdat je geen dure benzine tankt of parkeerkosten maakt.

Je spaart al snel honderden euro's per jaar als je op afstanden tot 10 kilometer de auto kunt laten staan. Doe je de auto helemaal weg en maak je alle ritjes met de elektrische fiets (eventueel in combinatie met het OV), dan bespaar je nog meer omdat je dan ook geen autoverzekering en wegenbelasting meer hoeft te betalen.

Infographic waarin een rit van 10 kilometer met de auto of elektrische fiets wordt vergeleken. Met de elektrische fiets reizen is per maand bijna 70 euro goedkoper, scheelt 43 kilo CO2 en is beter voor je gezondheid.

Tweedehands fiets kopen

Fiets van de zaak

Veel werkgevers betalen een reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer, ook als je op de fiets komt. Maar je kunt ook kiezen voor een leasefiets via je werk. Die fiets mag je ook privé gebruiken. Net als bij een (lease)auto van de zaak, is er een bijtelling: je moet 7% van de waarde van de fiets bij je loon optellen. Over dat bedrag betaal je inkomstenbelasting. Voor de meeste mensen komt dat neer op een paar euro per maand.

Goede concurrent voor auto

Uit onderzoek blijkt dat mensen makkelijker de fiets pakken als hij elektrisch is. Omdat een elektrische fiets met bijtrappen ongeveer 25 kilometer per uur gaat, leg je er makkelijker langere afstanden mee af. Op afstanden tot 10 en zelfs 20 kilometer is de elektrische fiets daarmee een prima alternatief voor de auto. Een ritje naar de supermarkt of de sportvelden gaat vaak even snel, zo niet sneller met de elektrische fiets.

Woon-werkverkeer

Maar je kunt er ook mee naar je werk. De gemiddelde afstand naar het werk in Nederland is 22 kilometer. Vaak kun je met de elektrische fiets snel genoeg op je werk zijn. Met een speed pedelec, een snellere e-bike die tot 45 km per uur kan, ben je er zelfs nog sneller. Als er ook nog een snelfietsroute is, ben je daarmee zo op je werk.

Een ander voordeel is dat je geen last hebt van files en eventuele parkeerproblemen. Daarbij is bewegen goed voor de gezondheid.

Milieuvoordelen elektrische fiets

Een groot milieuvoordeel van de elektrische fiets is dat je geen uitstoot van CO2 of fijnstof veroorzaakt tijdens het rijden. Daardoor draag je bij aan een beter klimaat en schonere lucht. Vooral in steden is dat nodig.

Wel komt er CO2 vrij bij het opwekken van de elektriciteit voor de accu van de fiets, maar dat is veel minder dan wat een auto aan CO2-uitstoot veroorzaakt: een elektrische fiets veroorzaakt minder dan 2 procent van de CO2-uitstoot van een gemiddelde benzineauto (en minder dan 5 procent van de CO2-uitstoot van een elektrische auto). Wil je weten hoe een elektrische fiets scoort in vergelijking met de auto? Kijk op CO2-uitstoot fiets, ov en auto

Accu gescheiden inleveren

De accu is het meest milieubelastende onderdeel van de elektrische fiets. Voor de productie van accu’s zijn schaarse metalen nodig en veel energie. Is de accu oud of kapot, lever hem dan gescheiden in bij de milieustraat van je gemeente, zodat hij gerecycled kan worden. Ruil je je fiets in, dan wordt de afvalscheiding voor je geregeld. Fietswinkels verzamelen de accu's en voeren die af.

Wist je dat... ...de CO2-uitstoot van een elektrische fiets minder dan 2 procent is dan die van een gemiddelde benzineauto? 

Hoe ver kom je met een elektrische fiets?

De afstand die je met een elektrische fiets kunt afleggen hangt onder anere af van het vermogen van de accu (wattuur), en hoe je meetrapt. Gemiddeld haal je ongeveer 150 kilometer op een volle accu (500 wattuur) als je goed meetrapt. Trap je minder hard mee of rij je op de hoogste stand, dan is je actieradius een stuk lager, zo'n 60 tot 70 kilometer. Let bij de aankoop van een nieuwe elektrische fiets dus goed op hoeveel wattuur de accu levert en welke afstanden je ermee wilt gaan afleggen.

Hoe hoger het vermogen van de accu (Wh), hoe verder je komt
Accuvermogen Afstand in powerstand Afstand in Ecostand
300 Wh 40 km 90 km
450 Wh 60 km 135 km
600 Wh 80 km 180 km

Uitleg

Op basis van gegevens van de Fietsersbond. De afstanden zijn gemeten bij matige inspanning en een snelheid van 25 km/uur. Buitentemperatuur 7 graden, windkracht 4 en route met helling door een flink viaduct. De accu is sneller leeg bij tegenwind, hellingen en koud weer. 

Tips voor de accu en opladen

De accu is een van de belangrijkste onderdelen van een elektrische fiets. Je kunt langer met je accu doen en langere afstanden afleggen door je accu goed te gebruiken. Dit zijn gebruikstips voor je accu:

  • Vooral de eerste oplaadbeurten van de accu zijn belangrijk. Na een keer of 5 opladen en weer ontladen krijgen de batterijen hun maximale kracht. Laadt de accu dus zeker tijdens de eerste laadbeurten helemaal op.
  • Begin met fietsen in een lage versnelling en schakel pas als je op snelheid bent door naar een hogere versnelling. Zo belast je de accu minder. Je fietst zo langer zonder tussentijds op te hoeven laden.
  • Gebruik je de elektrische fiets een paar maanden niet? Bewaar de accu dan op een droge en koele plaats, en laadt hem eens in de 2 maanden vol.

Snelfietsroutes naar het werk

Omdat steeds meer mensen met een elektrische fiets naar hun werk komen zie je steeds meer snelfietsroutes. Snelfietsroutes zijn bredere en comfortabele fietsroutes tussen steden en plaatsen waar veel forenzen wonen. Ze zorgen ervoor dat je op de fiets makkelijker, sneller en veiliger op je werk komt. Op snelfietsroutes heb je geen stoplichten en heb je altijd voorrang. Bekijk deze routeplanner van de Fietsersbond en kies onder 'meer opties 'voor Racefietsroute of Makkelijk doorfietsen.

Speed pedelec

Supersnel! Woon je wat verder van je werk, maar wil je de auto toch laten staan? Dan is de speed pedelec een goede optie, die kan wel 45 kilometer per uur. Je moet je dan wel aan andere regels houden. Speed pedelec

Meer informatie

  • Op Oplaadpunten vind je een overzicht van de vele honderden oplaadpunten in Nederland.
  • De Fietsersbond heeft een dossier over elektrische fietsen.
  • Op steeds meer recreatieve routes kun je jouw elektrische tweewieler opladen. Zo heeft Natuurmonumenten een aantal oplaadpunten voor elektrische fietsen.