Alles over de elektrische auto

Welke elektrische auto past bij jou?

Waarvoor gebruik je de auto en welk bereik heb je nodig? Vul de keuzehulp in en ontdek welke auto bij jou past en wat de maandkosten zijn.
Stiller rijden, minder uitstoot en voorbereid op morgen: dat is de elektrische auto. Over zijn hele leven stoot hij ruim 60% minder CO2 uit dan een benzineauto. Zo maak je vandaag al verschil én voldoe je alvast aan de regels die eraan komen.

In Nederland rijden inmiddels ruim een half miljoen elektrische auto’s. Nieuwe modellen hebben een grotere actieradius, waardoor je zonder zorgen langere ritten maakt. Opladen kan op duizenden plekken in het land. Thuis kun je slim laden, bijvoorbeeld met stroom van je eigen zonnepanelen. En wie tweedehands zoekt, vindt inmiddels volop betrouwbare modellen. 

Veruit de groenste auto

Kies je elektrisch, dan kies je voor de groenste optie. Een elektrische auto stoot ruim 60% minder CO2 uit dan een benzine- of dieselauto. Dat scheelt tienduizenden kilo’s CO2 over de hele levensduur: bij een elektrische middenklasse auto komt namelijk in totaal ongeveer 21.000 kilo CO2 vrij en bij een vergelijkbare brandstofauto is dat ongeveer 53.000 kilo.

Die winst zit niet alleen in de CO2-uitstoot tijdens het rijden, maar ook in de productie (inclusief accu) en het

De berekening gaat uit van een nieuwe middenklasse auto die 18 jaar meegaat en gemiddeld 12.000 kilometer per jaar rijdt.

Voor de stroom is gerekend met de verwachte CO2-uitstoot van de Nederlandse stroommix in de periode 2025–2042. Die verwachting is gebaseerd op cijfers van het CBS en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), en houdt rekening met het geplande beleid voor onze stroomvoorziening.

Besparing CO2 met elektrische auto
Vergroot afbeelding

Van benzineauto naar elektrische auto

Ook als je nu in een benzineauto rijdt die nog goed is, heeft het voor het klimaat zin om over te stappen op elektrisch. Het overgrote deel van de milieubelasting van een benzineauto zit in de kilometers die je ermee rijdt, en niet in de productie van de auto. Hoe minder fossiele kilometers je maakt, hoe beter. Door ze te vervangen door elektrische kilometers bespaar je CO2 en wordt de lucht schoner.

Gebruik je een nieuwe auto maar een paar jaar, bijvoorbeeld omdat je hem leaset? Kies dan ook voor elektrisch. Een nieuwe elektrische auto kan dan over een aantal jaar tweedehands aangeboden worden. Om de overstap naar elektrische rijden te versnellen is die tweedehands markt belangrijk; de meeste mensen kopen hun auto namelijk tweedehands.

Ook met huidige stroommix het groenst

Elektrisch rijden is het groenst
Vergroot afbeelding

Een elektrische auto stoot met stroom uit het stopcontact 700 kilo CO2 uit voor een jaar rijden (12.000 km). Met fossiele brandstof is dat 2.500 kilo: drie-en-een-half keer zoveel dus. 

Dit is berekend met de stroommix uit 2023. Waarschijnlijk laad je de auto op met stroom van het stroomnet. Dat is voor een flink deel nog grijze stroom uit bijvoorbeeld aardgas. De stroom uit het net wordt in de komende jaren groener, door steeds grotere aandelen wind- en zonne-energie. De verwachting is dat in 2030 ongeveer 70% van onze elektriciteit uit hernieuwbare bronnen zal komen.

Dat betekent dat als je in de toekomst je elektrische auto oplaadt met stroom uit het stroomnet het verbruik nog gunstiger uitpakt. Zeker als je gebruik gaat maken van een slim aangestuurde laadopstelling. Die kan inspelen op het aanbod van duurzame elektriciteit of op de stroom die je eigen zonnepanelen leveren.

John over zijn elektrische auto

Overweeg je een elektrische auto te kopen, maar wil je eerst ervaringen van anderen horen? De Vereniging Elektrisch Rijden (VER) heeft een initiatief waarbij je in contact kunt komen met elektrische rijders in jouw buurt. Lees meer op de website van de VER.

Schonere lucht door elektrische auto

Elektrisch rijden is beter voor de luchtkwaliteit in steden. Er komt namelijk geen fijnstof (PM10) en stikstofoxide (NOx) uit de uitlaat. Dat is een groot voordeel in de stad en langs drukke wegen, waar de luchtkwaliteit vaak slecht is. Ook komt er minder fijnstof vrij door slijtage van de remmen en banden bij elektrische auto’s. Fijnstof en stikstofoxiden zijn slecht voor je gezondheid en de natuur.

Elektrisch rijden betekent minder fijnstof

Fijnstof kan op verschillende manieren vrijkomen tijdens het rijden. Fijnstof komt bij benzine- en dieselauto’s deels uit de uitlaat. Een elektrische auto kent geen uitlaatgassen.

De meeste fijnstof voor autorijden komt niet uit de uitlaat. Deze fijnstof komt vrij bij de productie van brandstof (benzine, diesel) of elektriciteit en door slijtage: van de banden, remmen en het wegdek. De slijtage van het wegdek en de verspreiding van stof op het wegdek is voor elektrische auto’s en brandstofauto’s hetzelfde.

Wat betreft de banden en de remmen wordt vaak gedacht dat een elektrische auto vanwege het zwaardere gewicht meer slijtage heeft en dus meer fijnstof uitstoot dan een brandstofauto. Dat klopt niet.

Infographic over de uitstoot van fijnstof bij een elektrische auto. Omdat er geen fijnstof uit de uitlaat komt, stoot ene elektrische auto minder fijnstof uit dan een brandstofauto.
Vergroot afbeelding

Omdat elektrische auto’s vooral regeneratief remmen, komt er fors minder stof vrij dan bij brandstofauto’s. Regeneratief remmen betekent dat de auto tijdens het remmen (op de motor) de accu oplaadt. Alleen als er lang en hard geremd wordt, worden de remschijven gebruikt en komt er fijnstof vrij. Bij een brandstofauto worden bij het remmen de remschijven in de meeste gevallen gebruikt en daarbij komt er meer fijnstof vrij.

De fijnstof van elektrische auto’s komt vooral door slijtage van de banden. Hoe snel banden slijten hangt van veel dingen af:

  • Rijstijl
  • Het aantal kilometers dat je per jaar rijdt
  • De bandenspanning van je banden
  • Het type banden onder je auto
  • Het gewicht van de auto.

Vaak zijn elektrische auto’s zwaarder dan vergelijkbare brandstofauto’s en slijten de banden daardoor wat sneller. Door de lagere fijnstofuitstoot bij het remmen, is de netto uitstoot alsnog lager dan een brandstofauto.

Geen stikstof uit de uitlaat

Elektrische auto’s hebben ook als voordeel dat er geen stikstofoxide (NOx) uit de uitlaat komt. Net als fijnstof is stikstofoxide slecht voor de luchtkwaliteit en gezondheid. Stikstof veroorzaakt smog en is slecht voor de natuur: bepaalde planten worden overwoekerd en insecten die afhankelijk zijn van die planten verdwijnen dan ook.

Tijdens de productie van stroom in de elektriciteitscentrale komt er wel stikstof vrij.

Accu en opladen

Een elektrische auto heeft een accu (batterij) die je moet opladen. Dat kan met een laadpaal thuis, bij jou in de buurt of onderweg. Bij de meeste laadpalen laad je een nieuwere elektrische auto in vijf uur voor zo'n 250 kilometer bereik op. Echt snél laden kan langs de openbare weg bij een snellaadpunt: daarmee is de accu in 30 minuten tot 80% vol. Je bent dan sneller weer onderweg, maar snelladen is wel slechter voor de levensduur van de batterij en is duurder dan een gewone laadpaal. Lees meer over het opladen van een elektrische auto. Thuisladen kun je met slimme apparatuur zo inrichten dat er maximaal gebruik wordt gemaakt van duurzame en goedkope stroom. Lees meer over slim laden van een elektrische auto.

Over de batterij van de elektrische auto zijn veel vragen: hoe groen is die eigenlijk? Voor de productie van de accu is energie nodig. Maar zelfs als je dat meerekent, is een elektrische auto beter voor het klimaat dan een auto op diesel of benzine. Er zijn ook kostbare grondstoffen nodig voor de accu, zoals lithium, grafiet en kobalt. Over de milieu-impact van de accu en de winning van deze grondstoffen, lees je meer op de pagina Accu en bereik.

Welk thuislaadpunt past bij jou?

Advies op maat Welk laadpunt past bij jou? Dat hangt af van jouw elektrische auto, gebruik en stroomaansluiting. Ontdek welk laadpunt geschikt is voor jou!

Kosten elektrische auto

De aanschafprijs van een elektrische auto ligt hoger, maar de milieuwinst is groot. Je bespaart per maand ongeveer 160 kilo CO2-uitstoot en profiteert van lagere gebruikskosten en minder onderhoud. Reken gemiddeld op € 50 per maand aan extra kosten. Rijd je veel kilometers? Vanaf ongeveer 23.000 km per jaar kan elektrisch rijden zelfs goedkoper worden. Lees meer over de kosten van elektrisch rijden.

De overheid bepaalt per jaar hoeveel subsidie er beschikbaar is voor de aanschaf van elektrische auto's. Als de pot van een jaar op is, is het voor dat kalenderjaar niet meer mogelijk om subsidie aan te vragen. Hoeveel subsidie er nog beschikbaar is, check je op de site van RVO.

Vakantie met de elektrische auto

Een vakantie met de elektrische auto is goed te doen. Nieuwere modellen kunnen steeds vaker het extra gewicht van een caravan of fietsenrek aan. Daarnaast komen er steeds meer laadpalen in Europa bij. Desondanks is een beetje planning van je route, zodat je zeker weet dat je regelmatig langs laadpunten komt, verstandig.

Tips voor een vakantie met een elektrische auto lees je op Vakantie met de elektrische auto.

Hybride of volledige elektrische auto?

De afgelopen jaren zijn er veel hybride auto’s op de markt gekomen: auto’s die deels elektrisch rijden en deels op brandstof. Sommige hebben een stekker (plug-in hybrides en range-extenders), andere alleen een kleine elektromotor die ‘meehelpt’ en die wordt opgeladen met energie die vrijkomt bij het remmen (bijvoorbeeld de Toyota Prius). Hybride auto’s hebben zeker klimaatvoordeel ten opzichte van gewone benzineauto’s of diesels: ze stoten minder CO2, stikstofoxiden (NOx) en fijnstof uit. Maar ze scoren slechter dan volledig elektrische auto’s.

Veelgestelde vragen over de elektrische auto

Meer informatie

  • Een objectieve vergelijking van elektrische auto’s die nu en straks op de markt zijn, vind je op EV-database.nl. Je vindt er ook informatie over modellen die niet meer worden gemaakt, maar wel op de tweedehands markt te koop zijn.
  • Op Laadpastop10.nl vind je informatie over de verschillende aanbieders van laadpassen.
  • Andere geïnteresseerden in elektrisch rijden ontmoeten of een vraag stellen aan een helpdesk? De Vereniging Elektrische Rijders heeft een helpdesk voor vragen en een Facebook-groep om ervaringen uit te wisselen.